Twitter: vrijheid, hoop en onbeperkte mogelijkheden

Opeens waren de gebeurtenissen in Noord-Afrika, geen ver-van-mijn-bed-show meer. Ik opende mijn Facebook pagina of Twitter account en een massa aan filmpjes en getuigenissen overspoelden mij. In Egypte verschenen er in ongeveer drie maanden tijd 15000 tweets over de Arabische revolutie. Een nieuwe vorm van communicatie en overtuigingsmiddel om mensen op de been te krijgen, was een feit.

turkije-revolutie-zal-getwe

Hermida toont aan dat Twitter niet alleen een communicatiemiddel is, maar ook een medium om nieuws te verspreiden en informatie te delen. Vele Vlaamse, nationale en internationale nieuwszenders hebben dan ook een Twitter account om via dit kanaal hun volgers op de hoogte te houden van het nieuws. Met andere woorden, zij doen aan microbloggen: dit is een nieuwe media-technologie die het mogelijk maakt om het vermogen tot communiceren uit te breiden en ook informatie te delen. Gebruikers delen in slechts een aantal woorden informatie met volgers die ze van websites of andere bronnen halen. In het geval van Twitter delen mensen hun gedachten of verspreiden ze informatie in 140 tekens.

Maar we vergeten enkele belangrijke functies van Twitter. Hoe omschrijven we anders de duizenden Tweets omtrent de Ice Bucket Challenge of de Tweets tijdens de Arabische lente, en herinnert u zich deze nog: #BringBackOurGirls? Digitaal activisme is dan ook een toenemend kenmerk van Twitter.  Maar volgens mij is één van de meest interessante kenmerken van Twitter dat deze vorm van sociale media meer en meer gebruikt wordt als nieuwsbron door journalisten. Tijdens conflicten of oorlogen, geraken veel buitenlandse journalisten namelijk niet altijd op plaatsen waar het nieuws zich bevindt. Getuigen en lokale bevolking die deze informatie delen op sociale media, als Twitter, vormen dan een welgekomen nieuwsbron voor vele journalisten.

michelle-obama-bring-back-our-girls.jpg.pagespeed.ic_.58C1CJ5bQA

De Woorden van Paul Farhi, een verslaggever van de Washington Post, geven nog een extra reden waarom Twitter zo populair is: 

“Twitter works best in situations where the story is changing so fast that the mainstream media can’t assembly all the facts at once”.
– Paul Farhi

Net als Wikipedia, is Twitter dus een online informatiebron. In mijn vorige blogpost over Wikipedia nam mijn sceptische visie de bovenhand.  Ik blijf erbij dat men steeds voorzichtig dient om te gaan met informatie die op het internet staat. Maar er is wel één groot verschil tussen Twitter en Wikipedia. Bij Twitter zie je direct wie de woorden de digitale omgeving instuurt, wat volgens mij dus wel een maatstaf van betrouwbaarheid kan zijn. Toch bestaat er onder veel journalisten twijfel over Twitter als nieuwsbron. “A toy for bored celebrities and high-school girls” zoals journaliste Maureen Dowd het stelt (The New York Times).  Doorgaans zijn er twee mogelijke visies. Veel journalisten stellen deze nieuwe vorm van sociale media vaak tegenover de klassieke media, waardoor Twitter dus in een negatief daglicht komt te staan. Maar Bailey haalt een tweede – en volgens mij geschiktere – invalshoek aan. Getuigen, slachtoffers, locals, militairen, … kunnen allemaal hun eigen authentieke visie delen op Twitter. Deze subjectieve toevoegingen aan het nieuws kunnen een andere invalshoek geven en als aanvulling op de mainstream nieuwsbronnen functioneren. Kortom, we moeten Twitter niet zien als een concurrent maar wel als een nieuwe vriend van klassieke media.

Sky News sluit zich duidelijk aan bij de visie van Bailey en speelt dan ook goed in op deze sociale media, door een Twitter correspondent. Deze correspondent houdt de nieuwe Tweets dagelijks in de gaten. De reden hiervoor?

“The Twitter phenomenon continues to explode. A phone with an eyewitness in Lahore yesterday came to us through Twitter. Last night’s breaking story on the death of a Briton in the Alps came to us from Twitter. The first phone on the Buffalo plane crash came from Twitter. The first photo of the Hudson River rescue came from Twitter. Convinced?
– Sky News

Maar hoe zit het in ons Vlaams medialandschap? Uit onderzoek blijkt dat het meest gebruikte sociale medium bij journalisten van zowel VRT als VTM, Twitter is. Bij de verslaggeving van de Arabische lente werd aangehaald dat het niet alleen interessant is om een ‘live coverage’ te hebben, maar dat Twitter toelaat om contacten te leggen met getuigen. Zowel VRT als VTM halen de voordelen aan van Twitter. Je hebt namelijk niet altijd een correspondent ter plaatse, terwijl er wel meestal mensen in de buurt zullen zijn met een Smartphone of een internet toegang. Daarnaast treden ze Bailey’s visie ook bij dat het gebruik van Twitter ook een persoonlijke toets geeft aan het nieuws. Natuurlijk zijn er ook nadelen die gepaard gaan met het Twittergebruik. Zoals eerder aangehaald is de betrouwbaarheid soms ver zoek. Maar ook de kwaliteit van bijvoorbeeld filmmateriaal en partijdigheid geven aanleiding om voorzichtig met Twitter om te gaan.

Ik vind het alvast een fantastische ontdekking, niet zozeer voor mijn eigen gebruik, maar wel voor mensen op zoek naar vrijheid. Twitter heeft mee het belang van de Arabische revolutie bepaald. Het heeft een stem gegeven aan mensen die anders afgezonderd en ongehoord zouden blijven. In dat opzicht vind ik zeker en vast dat journalisten moeten open staan voor deze bron. Het is inderdaad geen alternatief voor de traditionele media. Hoe kan je nu een heel nieuwsbericht vertellen in 140 tekens? Maar het is wel een dankbare aanvulling voor deze klassieke media. Het icoon van Twitter, het vliegende blauwe vogeltje deelt mijn mening en verwoordt het als volgt:

“Whether soaring high above the earth to take in a broad view, or flocking with other birds to achieve a common purpose, a bird in flight is the ultimate representation of freedom, hope and limitless possibility.”
– Twitter

New Twitter Bird Logo picture


Bronnen

 El Amrani, I. (2011). What Kind of Transition for Egypt? Perspectives: Political Analysis and Commentary from the Middle East, 2, 145-153.

Bailey, O.G., Cammaerts, B. & Carpentier, N. (2008). Understanding Alternative Media. McGraw Hill Open University Press, Berkshire/England.

Hermida, A. (2010a). Twittering the News: the Emergence of Ambient Journalism. Journalism Practice, 4 (3), 297-308.

De Dobbelaer, R. (2012). Brongebruik bij de Vlaamse commerciële en openbare omroep omtrent de berichtgeving over de Arabische Lente van 2011: is de Arabische revolutie ook een sociale media revolutie?. Ongepubliceerde master thesis, Universiteit Antwerpen, België

http://www.adweek.com/adfreak/twitter-redesigns-its-bird-exceedingly-meaningful-new-logo-140959

http://newmediarockstars.com/2012/06/twitter-unveils-a-new-bird-and-what-its-supposed-to-mean/

http://www.theguardian.com/media/pda/2009/mar/05/twitter-socialnetworking1

 Afbeeldingen

 http://www.gopixpic.com/1024/new-twitter-bird-logo/http:%7C%7Cwww*freevector*com%7Csite_media%7Cpreview_images%7CFreeVector-New-Twitter-Bird-Logo*jpg/

http://www.whydev.org/bringbackourgirls-hashtag-activism-and-the-diaspora/

http://twittermania.nl/tag/arabische-lente/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s